Translations

In the course of research, I often study various foreign-language texts, and often I find it useful to produce an electronic version (through OCR) and even a rough English translation (by myself or an assistant). Many of these cannot be published online due to copyright, but in the interest of aiding other researchers, I am listing what I have, so that you may contact me privately to request them.
  • Antonelli, Cecilia. “Hégésippe chez Eusèbe. Histoire Ecclésiastique, IV, 21–22: Διαδοχή et origine des hérésies.” Apocrypha 22 (2011): 185–232. doi:10.1484/j.apocra.1.102657. [Academia]
  • Barnikol, Ernst. “Verfaßte oder benutzte Justin das um 140 entstandene, erste und antimarcionitische Syntagma gegen die Häresien?” Theologische Jahrbücher 6 (1938): 17–19.
  • Bastit, Agnès. “Le prologue aux commentarii sur les évangiles de Fortunatien: Étude analytique et enquête sur les sources.” In Fortunatianus redivivus, edited by Lukas J. Dorfbauer, 1–46. CSEL, extra seriem. Berlin: de Gruyter, 2017. [Google Books Preview] [no translation]
  • Bogaert, Pierre-Maurice. “Les Quatre Vivants, l’Evangile et les évangiles.” RTL 32 (2001): 457–78. doi:10.2143/rtl.32.4.2017495. [Persée] [translated pp. 463–75]
  • Böhmer, Eduard. Über Verfasser und Abfassungszeit der Johanneischen Apokalypse und zur biblischen Typik. Halle: Anton, 1855. [Google Books] [translated pp. 30–33]
  • Boismard, Marie-Émile. Le martyre de Jean l’Apôtre. CahRB 35. Paris: Gabalda, 1996. [translated pp. 77–78]
  • Boor, Carl de. “Neue Fragmente des Papias, Hegesippus und Pierius in bisher unbekannten Excerpten aus der Kirchengeschichte des Philippus Sidetes.” TUGAL 5, no. 2 (1888): 165–84. [Google Books]
  • Borzì, Salvatore. “Sull’attribuzione della Disputa fra Giasone e Papisco ad Aristone di Pella.” Vetera Christianorum 41 (2004): 347–54.
  • Chapman, John. “L’auteur du canon Muratorien.” RBén 21 (1904): 240–64. [Google Books]
  • Chiapparini, Giuliano. “‘Nuovi’ frammenti delle Ipotiposi di Clemente Alessandrino: Excerpta ex Theodoto, Eclogae propheticae e il resto del cosiddetto libro VIII degli Stromati.” Aevum 90 (2016): 205–38.
  • Dahl, Nils Alstrup. “Welche Ordnung der Paulusbriefe wird vom Muratorischen Kanon vorausgesetzt?” ZNW 52 (1961): 39–53. doi:10.1515/zntw.1961.52.1-2.39.
  • Delclaux, Adrien. “Deux témoignages de Papias sur la composition de Marc?” NTS 27 (1981): 401–11. doi:10.1017/s0028688500006779.
  • Dulaey, Martine. “Le De arca Noe de Grégoire d’Elvire et la tradition exégétique de l’Église ancienne.” Graphè 15 (2006): 79–102. [Academia]
  • Dulaey, Martine. “Le Fragment chronologique de Victorin de Poetovio et la culture grecque aux confins de l’Empire dans la seconde moitié du IIIe siècle.” In Cristianesimo Latino e cultura Greca sino al sec. IV, 128–45. SEAug 42. Rome: Institutum Patristicum Augustinianum, 1993. [no translation]
  • Dulaey, Martine. Victorin de Poetovio, premier exégète latin. Collection des Études augustiniennes, Série Antiquité 139–140. Paris: Études augustiniennes, 1993. [captured electronically, translation ongoing]
  • Erbes, Karl. Review of Der Chronograph aus dem zehnten Jahre Antonins, by Adolf von Schlatter. TLZ 20 (1895): 415–18. [DigiZeitschriften]
  • Fournet, Jean-Luc. “Théodore, un poète chrétien alexandrin oublié. L’hexamètre au service de la cause chrétienne.” In Des géants à Dionysos: mélanges de mythologie et de poésie grecques offerts à Francis Vian, edited by Domenico Accorinti and Pierre Chuvin. Hellenica 10. Alessandria: Edizioni dell’Orso, 2003. [Academia]
  • Frede, Hermann Josef. “Die Ordnung der Paulusbriefe und der Platz des Kolosserbriefs im Korpus Paulinum.” In Epistulae ad Philippenses et ad Colossenses, edited by Hermann Josef Frede, 290–303. VL, 24/2. Freiburg: Herder, 1969.
  • Freudenberger, Rudolf. “Christenreskript: ein umstrittenes reskript des Antoninus Pius.” ZKG 78 (1967): 1–14.
  • Gascou, Jean. “Pourquoi Eusèbe ne mentionne-t-il pas le martyre de Piérios?” Antiquité tardive 22 (2014): 79–82. doi:10.1484/j.at.5.103177.
  • Giordano, Oronzo. “I commentari di Papia di Ierapoli.” L’antiquité classique 39 (1970): 106–46. doi:10.3406/antiq.1970.1578.
  • Guignard, Christophe. “La date de la Passion du Christ selon Eusèbe de Césarée.” Adamantius 19 (2013): 457–62. [Academia]
  • Guignard, Christophe. “Le Quadruple Évangile chez Irénée.” In Irénée de Lyon et les débuts de la Bible Chrétienne, edited by Agnès Bastit-Kalinowska and Joseph Verheyden, 101–68. Instrumenta patristica et mediaevalia 77. Turnhout: Brepols, 2017.
  • Hansen, Günther Christian. Theodoros Anagnostes: Kirchengeschichte. GCS NF 3. Berlin: Akademie-Verlag, 1971. [translated pp. xxiv–xxxix]
  • Heckel, Theo K. Vom Evangelium des Markus zum viergestaltigen Evangelium. WUNT, 1/120. Tübingen: Mohr Siebeck, 1999. [Google Books Preview] [translated pp.192–218, 264–65, 285–86, 329–35, 345–55]
  • Heyden, Katharina. “Die Christliche Geschichte des Philippos von Side: mit einem kommentierten Katalog der Fragmente.” In Julius Africanus und die christliche Weltchronik, edited by Martin Wallraff, 209–43. TUGAL 157. Berlin: de Gruyter, 2006. doi:10.1515/9783110916881.209. [Google Books Preview] [Academia] [Roger Pearse’s digest in English]
  • Honigmann, Ernest. “Gélase de Césarée et Rufin d’Aquilée.” Académie royale de Belgique: Bulletin de la classe des lettres et des sciences morales et politiques 40 (1954): 122–61.
  • Kemler, Herbert. “Hegesipps römische Bischofsliste.” VC 25 (1971): 182–96. doi:10.1163/157007271x00208. [JSTOR]
  • Klauser, Theodor. “Die Anfänge der römischen Bischofsliste.” Bonner Zeitschrift für Theologie und Seelsorge 8 (1931): 193–213.
  • Knauber, Adolf. “Die patrologische Schätzung des Clemens von Alexandrien bis zu seinem neuerlichen Bekanntwerden durch die ersten Druckeditionen des 16. Jahrhunderts.” In Kyriakon: Festschrift Johannes Quasten, edited by Patrick Granfield and Josef Andreas Jungmann, 1:289–308. Münster: Aschendorff, 1970. [no translation]
  • Le Nourry, Denis-Nicolas. Apparatus ad bibliothecam maximam veterum patrum et antiquorum scriptorum ecclesiasticorum. Vol. 3. Paris: Anisson, 1703. [Google Books]
  • Lemarié, Joseph. “Le commentaire de saint Chromace d’Aquilée sur la Transfiguration.” Rivista di storia e letteratura religiosa 16 (1980): 213–22.
  • Loofs, Friedrich. Theophilus von Antiochen Adversus Marcionem und die anderen theologischen Quellen bei Irenaeus. TUGAL, 46.2. Leipzig: Hinrichs, 1930. [Archive] [translated pp. 300–338]
  • Lorenz, Rudolf. “Eine Pierius-Menoria in Alexandrien.” ZKG 99 (1988): 87–92.
  • Naumowicz, Józef. “Les symboles des quatre Évangélistes chez Chromace d’Aquilée et chez les autres auteurs patristiques.” In Chromatius of Aquileia and His Age: Proceedings of the International Conference Held in Aquileia, 22–24 May 2008, edited by Pier Franco Beatrice and Alessio Peršič, 469–84. Instrumenta Patristica et Mediaevalia 57. Turnhout: Brepols, 2011.
  • Nautin, Pierre. “La continuation de l’« Histoire ecclésiastique » d’Eusèbe par Gélase de Césarée.” Revue des études byzantines 50 (1992): 163–83. doi:10.3406/rebyz.1992.1856.
  • Nautin, Pierre. “Théodore Lecteur et sa « réunion de différentes Histoires » de l’Église.” Revue des études byzantines 52 (1994): 213–43. doi:10.3406/rebyz.1994.1892.
  • Nolte, Johann Heinrich. “Ein Excerpt aus dem zum größten Theil noch ungedruckten Chronikon des Georgius Hamartolus.” TQ 44 (1862): 464–68. [Google Books]
  • Norelli, Enrico. “Papias de Hiérapolis a-t-il utilisé un recueil « canonique » des quatre évangiles?” In Le canon du Nouveau Testament: regards nouveaux sur l’histoire de sa formation, edited by Gabriella Aragione, Eric Junod, and Enrico Norelli, 35–85. Le monde de la Bible 54. Geneva: Labour et Fides, 2005. [Google Books Preview]
  • Norelli, Enrico. Papia di Hierapolis: Esposizione degli oracoli del Signore: i frammenti. Letture cristiane del primo millennio 36. Milan: Paoline, 2005. [Google Books Preview] [Yes, I actually have most of the book translated!]
  • Norelli, Enrico. “Il problema delle fonti ecclesiastiche di Ireneo: alcune consideraztioni e un esempio.” In Consonantia salutis: studi su Ireneo di Lione, edited by Enrico Cattaneo and Luigi Longobardo, 25–60. Oi christianoi, sezione antica 1. Trapani: Il pozzo di Giacobbe, 2005. [Google Books Preview] [Academia]
  • Oberweis, Michael. “Das Papias-Zeugnis vom Tode des Johannes Zebedäi.” NovT 38 (1996): 277–95. doi:10.1163/1568536962613397. [JSTOR]
  • Otranto, Giorgio. “La Disputa tra Giasone e Papisco sul Cristo falsamente attribuita ad Aristone di Pella.” Vetera Christianorum 33 (1996): 337–51. [no translation]
  • Paciorek, Piotr. “Les diverses interprétations patristiques des Quatre Vivants d’Ézéchiel 1,10 et de l’Apocalypse 4,6–7 jusqu’au xiie siècle.” Augustiniana 51 (2001): 151–218. [no translation]
  • Plátová, Jana. “Bemerkungen zu den Hypotyposen-Fragmenten des Clemens Alexandrinus.” StPatr 46 (2010): 181–88. [no translation]
  • Plátová, Jana. “Die Fragmente des Clemens Alexandrinus in den griechischen und arabischen Katenen.” StPatr 66 (2013): 3–10. [no translation]
  • Plátová, Jana, ed. Klement Alexandrijský, Exegetické zlomky: Eclogae propheticae, Hypotyposes. Knihovna raně křesťanské tradice 16. Prague: ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ, 2014. [translated pp. 10–23, 31–40]
  • Pouderon, Bernard. “Le témoignage du Codex Baroccianus 142 sur Athénagore et les origines du Didaskaleion d’Alexandrie.” In Science et vie intellectuelle à Alexandrie (Ier–IIIe siècle après J.-C.), edited by Gilbert Argoud, 163–224. Centre Jean Palerne: Mémoires 14. Saint-Etienne: Université de Saint-Etienne, 1994. [Google Books Preview]
  • Regul, Jürgen. Die antimarcionitischen Evangelienprologe. AGLB 6. Freiburg: Herder, 1969. [Khazarzar] [Yes, I actually have most of the book translated!]
  • Riedinger, Utto. “Neue Hypotyposen-Fragmente bei Pseudo-Caesarius und Isidor von Pelusium.” ZNW 51 (1960): 154–96. doi:10.1515/zntw.1960.51.3-4.154. [no translation]
  • Rousseau, Adelin. Irénée de Lyon, Démonstration de la prédication apostolique. SC 406. Paris: Editions du Cerf, 1995. [pp. 385–88, no translation]
  • Savon, Hervé. “Saint Ambroise et saint Jérôme, lecteurs de Philon.” ANRW II.21.1 (1984): 731–62. doi:10.1515/9783110852967-014.
  • Schamp, Jacques. “Gélase ou Rufin: un fait nouveau.” Byzantion 57 (1987): 360–90.
  • Schmid, Ulrich. Marcion und sein Apostolos: Rekonstruktion und historische Einordnung der marcionitischen Paulusbriefausgabe. ANTF 25. Berlin: de Gruyter, 1995. [Google Books Preview] [translated pp. 284–311]
  • Strobel, August. “Lukas der Antiochener.” ZNW 49 (1958): 131–34. doi:10.1515/zntw.1958.49.1.131.
  • Thornton, Claus-Jürgen. Der Zeuge des Zeugen: Lukas als Historiker der Paulusreisen. WUNT, 1/56. Tübingen: Mohr Siebeck, 1991. [Google Books Preview] [translated pp. 20–55]
  • Van Nuffelen, Peter. “Gélase de Césarée: un compilateur du cinquième siècle.” ByzZ 95 (2003): 621–39. doi:10.1515/byzs.2002.621.
  • Walter, Nikolaus. “Der angebliche Chronograph Julius Cassianus: ein Bietrag zu der Frage nach den Quellen des Clemens Alexandrinus.” In Studien zum Neuen Testament und zur Patristik, 177–92. TUGAL 77. Berlin: Akademie-Verlag, 1961.
  • Widmann, Martin. “Irenäus und seine theologischen Väter.” ZTK 54 (1957): 156–73. [JSTOR]
  • Witulski, Thomas. “Παπίας ἐπίσκοπος?—Zur Frage nach dem Bischofsamt des Papias von Hierapolis.” NTS 61 (2015): 547–65. doi:10.1017/s0028688515000235.
  • Zahn, Theodor. Forschungen zur Geschichte des neutestamentlichen Kanons und der altkirchlichen Literatur. Vol. 3. 10 vols. Erlangen: Deichert, 1884. [Google Books] [translated pp.130–56]
  • Zuntz, Günther. “Papiana.” ZNW 82 (1991): 242–263. doi:10.1515/zntw.1991.82.3-4.242. [no translation]

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